Starość – fizjologia, czy patologia? - uczniowie naszej szkoły na wykładach

11 grudnia 2013 roku uczniowie z klas drugich i trzecich liceum naszej szkoły uczestniczyli w wykładzie prof. dr hab. Iwony Szatkowskiej „Starość – fizjologia, czy patologia?”.

Zaproszenie otrzymali od Dziekana Wydziału Biotechnologii i Hodowli Zwierząt Zachodniopomorskiego  Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie w ramach cyklu wykładów otwartych „Spotkania z nauką”.

Dlaczego problem starości interesuje naukowców Wydziału Biotechnologii i Hodowli Zwierząt? Ponieważ zwierzęta mogą być modelami zrozumienia starzenia u ludzi. Wśród organizmów, które się starzeją obserwuje się bardzo znaczącą zmienność międzygatunkową, międzyrasową, osobniczą i anatomiczną w przebiegu tego procesu.

W trakcie wykładu poruszano różnorodne problemy:  - „Jak zmierzyć starość, czy to jest w ogóle możliwe?” oraz „Jak zgłębić tajemnice procesu starzenia?”. Omówiona została do tej pory niezbyt znana naukowcom choroba, zwana progerią. Progeria u dzieci występuje  w postaci syndromu Hutchinsona-Gilforda (z gr. „przedwczesna starość”), natomiast u dorosłych ma postać zespołu Wernera. Są to choroby, na które do tej pory nie znaleziono sposobów leczenia. Słuchacze mogli zobaczyć liczne fotografie przedstawiające osoby chore.

Grudniowy wykład dał uczniom nieco inne spojrzenie na zagadnienie starości oraz pokazał, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: „Starość, fizjologia czy patologia?” Na świecie zdarzają się rzeczy tak niezwykłe, że najprawdopodobniej odpowiedź na to pytanie nie zostanie poznana w naszym stuleciu. Jednak pani profesor zakończyła wykład optymistycznie, mówiąc, że skoro jest tutaj tylu młodych ludzi zainteresowanych biologią, to może się myli i rozwiązanie zagadki poznamy już niebawem.

 

Anna Kolesińska – uczennica klasy 2LD

Aleksandra Szafirska - nauczyciel biologii

powrót