EGZAMIN Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO W KLASIE DRUGIEJ GIMNAZJUM
ROK SZKOLNY 2017/2018
I. STRUKTURA I ZASADY OCENIANIA
1. PISANIE
Każdy uczeń pisze list/mail do koleżanki/ kolegi z Niemiec, uwzględniając przy tym przy tym treści zadani zawarte w poleceniu. Wypowiedź pisemna nie ma ograniczonego limitu słów, jednak zadanie powinno zostać zrealizowane wyczerpująco, z zastosowaniem bogatego słownictwa i struktur gramatycznych. Polecenie zadania wyrażone jest w języku niemieckim. W tej części egzaminu uczeń może korzystać z własnego słownika.
2. ROZUMIENIE ZE SŁUCHU
Uczeń dwukrotnie słucha tekstu i na podstawie usłyszanych informacji wykonuje otrzymane
zadania, np.:
- porządkuje kolejność tematów według kolejności usłyszanych informacji,
- decyduje, czy podane zdania są zgodne z treścią usłyszanego tekstu, czy nie,
- na podstawie usłyszanych informacji dobiera uzupełnienie dalszego ciągu zdań,
- na podstawie usłyszanych informacji potrafi przyporządkować treści do autora wypowiedzi.
3. TEST GRAMATYCZNO - LEKSYKALNY
Test obejmuje przede wszystkim sprawdzenie znajomości gramatyki podanej w zakresie materiału. W ramach sprawdzianu uczniowie np.:
- uzupełniają luki w zdaniach zgodnie z podanymi poleceniami
- tworzą zdania z podanego materiału leksykalnego,
- układają pytania do podkreślonych części zdania,
- odpowiadają na postawione pytania,
- łączą podane zdania pojedyncze w zdania złożone, stosując odpowiednie spójniki,
- stosują czasy przeszłe, przyszłe oraz tryb przypuszczający.
4. ROZUMIENIE TEKSTU CZYTANEGO
Uczniowie wykonują zadania na podstawie otrzymanych tekstów, np.:
- uzupełniają luki w zdaniach,
- decydują, czy podane zdania są zgodne z treścią przeczytanego tekstu, czy nie,
- na podstawie przeczytanych informacji dobierają uzupełnienie dalszego ciągu zdań,
- na podstawie przeczytanych informacji potrafi przyporządkować treści do autora wypowiedzi.
5. EGZAMIN USTNY
Uczniowie wykonują prezentację multimedialną lub w formie plakatu w formacie A0 na tematy związane z zakresem materiału podanego uczniom. Egzamin trwa ok. 15 minut. Uczeń przed rozpoczęciem prezentacji odbywa rozmowę wstępna, polegająca na zadaniu kilku pytań wdł. zakresu materiału. Pytania nie mogą być związane z tematem przygotowanym przez ucznia w formie prezentacji. Ta część egzaminu ustne trwa ok. 5 minut. Następnie uczeń prezentuje wybrany przez siebie temat. Prezentacja powinna zająć ok. 8 minut. Po zaprezentowaniu tematu uczeń otrzymuje kilka pytań zwrotnych celem sprawdzenia, czy rozumie omawiany temat.
UWAGA: prezentacja multimedialna, czy tez prezentacja w formie plakatu w formacie A0 nie może zawierać tekstu. Ponadto w trakcie egzaminu ustnego uczeń nie może mieć przed sobą tekstu, który chce zaprezentować egzaminatorom. Pozwala się jedynie na posiadanie kartki z krótki punktami, ale nie zdaniami, które pozwolą zdającemu swobodnie się zaprezentować tzw. plan wypowiedzi.
Do EDPG w Löcknitz zostaną oddelegowani uczniowie, którzy spełnia niżej wymienione warunki w procesie kwalifikacyjnym:
1. Łączny wynik egzaminu musi wynieść minimum 60% możliwych do uzyskania punktów.
2. Uczeń na koniec roku szkolnego 2017/2018 musi mieć ocenę dobrą z:
a) zachowanie
b) język niemiecki
c) matematyka.
3. Uczeń na koniec roku szkolnego 2017/2018 musi mieć oceny minimum dostateczne z pozostałych przedmiotów.
II. Zakres materiału do egzaminu kwalifikującego do nauki w Löcknitz w klasie II gimnazjum
A. Zagadnienia gramatyczne
- odmiana czasowników regularnych, nieregularnych, rozdzielnie złożonych, zwrotnych i modalnych
- tryb rozkazujący w liczbie pojedynczej, mnogiej i formie grzecznościowej
- czas Präteritum ( Imperfekt ) czasownikówsłabych, nieregularnych i mocnych
- czas przeszły Perfekt czasowników słabych, nieregularnych i mocnych
- czas przyszły Futur I
- tryb warunkowy Konditional I
- szyk wyrazów w zdaniu oznajmującym i pytającym
- odmiana rzeczownika we wszystkich przypadkach – rodzajniki określone, nieokreślone, liczba mnoga, przeczenie kein
- przeczenia nicht, nichts, nie, niemand, kaum
- zaimki osobowe w mianowniku, bierniku i celowniku
- zaimek nieosobowy es, zaimek nieokreślony man
- zaimki dzierżawcze we wszystkich przypadkach
- zdania pytające zaczynające się od zaimków pytających (Was? / Wer? / Wo? / Wie? / Woher? / Warum? / Wohin? / Wann? / Wie lange?itp.)
- zdania pytające rozstrzygające zaczynające się od czasowników
- odpowiedzi na pytania rozpoczynające się od nein, ja lub doch
- zdania współrzędnie złożone ze spójnikami denn, und, aber, sondern, oder
- zdania złożone ze spójnikami wymagającymi szyku przestawnego: also, auβerdem, deshalb, dann, sonst, trotzdem oraz szyku końcowego: dass, weil, wenn
- zdania złożone ze spójnikami wenn, als, bevor, solange.
- liczebniki główne i porządkowe, czytanie dat i cen, określanie czasu oficjalne i potoczne
- przyimki łączące się z biernikiem lub celownikiem: an, auf, in, hinter, neben, über, unter, vor, zwischen
- przyimki z celownikiem: mit, nach, von, seit, aus, zu, bei, gegenüber
- przyimki z biernikiem: für, ohne, gegen, bis, durch, um
- antonimy ( przeciwieństwa )
B. Słownictwo z zakresu tematów:
„aha!” 1
1. Hallo! Wie geht’s?
2. Familie und Verwandte
3. Schule
4. Hobby und Freizeit
5. Rund um die Uhr
6. Essen und Trinken
7. Feste und Partys
8. Wohnen
„aha!” 2
9. Ferien, Freizeit, Urlaub
10. Inder Stadt
11. Groβe und kleine Geschichten
12. Bleib gesund
13. Sport ist in
14. Natur, Klima Umwelt
III. TERMINY:
1. 11.12.2017r. Egzamin pisemny z języka niemieckiego dla klasy 2. Gimnazjum
- (wszystkie części, dzień wolny od zajęć edukacyjnych dla zdających)
- egzaminatorzy M. Schemmel, K. Bańka – Pociecha
2. 12.12.2017r. oraz 13.12.2017r. Egzamin ustny z języka niemieckiego dla klasy 2. Gimnazjum
- (prezentacja, dzień wolny od zajęć edukacyjnych dla zdających)
- egzaminatorzy M. Schemmel, K. Bańka – Pociecha oraz oddelegowany nauczyciel z EDPG Löcknitz
Ogłoszenie wyników części pisemnej egzaminu w dn.18.12.2016r. przez Panią Dyrektor Agnieszkę Bąk.
IV. Oddelegowanie ucznia do EDPG Löcknitz
Ostateczna decyzja oddelegowania ucznia do EDPG Löcknitz zapadnie pod koniec roku szkolnego 2017/2018, kiedy zostaną spełnione wszystkie warunki w procesie kwalifikacyjnym, wymienione w punkcie pierwszym tj. struktura i zasady oceniania.
Opracowanie
mgr Karolina Bańka - Pociecha